Brannslukker service
Kollevold er autorisert til å gjennomføre service og kontroll på FEV, LIFELINE OMP, og PROTRUST brannslukkings apparater. Service skal gjennomføres en gang annenhvert år for å regodkjenne apparatet til bruk i konkurranse. Alle disse merkene har både skum- og Novek slukkere. FEV har også FE36.
Ved service av skum-apparat sjekkes beholderen grundig, tømmes, vaskes, deler vedlikeholdes eller byttes ettersom hva behovet er. Beholderen fylles med riktig mengde brannhemmende skum, trykksettes, og regodkjenningssertifikat settes på beholderen.
Mange nye flasker har gass som slukningsmedium. Alle våre merker har også Novek og to har også FE36. Begge disse er flyktige gasser, og slukkere med disse medier skal rapporteres inn til FIA. Har du en flaske med FE36 er det viktig å beregne god tid. Denne gassen er ikke flytende før ved -2 grader. Det betyr at vi lagrer gassen stående i fryser. Flasker inn til oss må også nedkjøles før vi kan jobbe med dem. Normal service kan ikke begynne før flasken har ligger 5-7 timer i fryseren. Er flasken blitt detonert/tømt, trenger vi bare å kjøle den godt ned slik at aluminiunen er kald, 1-2 timer. Ved fylling må alt holdes kaldt, og når flasken er fylt skal den legges tilbake i fryseren. Både FE36 og Novek flaskene kan bare avvike 5% på oppgitt fabrikksvekt. Disse må derfor stå på vekten mens vi jobber. FE 36 flasker skal også veies hyppig etter fylling, og etter 24 timer i fryser uten å miste vekt, kan den avsluttes. Det tar 24- timer minimum å serve en slik flaske , så ikke drøy til kvelden før løp!
Fabrikkene godtar ikke at FIA sertifiserte flasker blir servet på ikke godkjente service steder. Kollevold selger som regel ikke slukkere vi ikke har sertifisering for å serve.( finnes ett par unntak). Så sjekk før hver sesong så du kan få servet dem om det trengs. Alle flasker og systemer som er oppført på FIA teknisk liste 16 og 52 må meldes inn til fabrikken og FIA for hver service. Droppes påkrevd service, kan produsent nekte at det gjøres service på flasken. Det er også ett krav at tiden mellom 2 servicer ikke skal bli for lang. Hvis du strekker denne tiden kan du bli nektet service.
For å booke en service eller for mer informasjon, ta kontakt med oss via skjemaet under.
Eller ring oss på 32 85 00 30 i åpningstiden.